Witaj w nowej wersji strony Deante!Powrót do poprzedniej wersji

31.01.2020

Bateria Cubic mistrzowsko doskonała

Dla pierwszej fazy zwanej prekubistyczną 1906-1909 charakterystyczne było dążenie do wydobycia stereometrycznej struktury przedmiotów, definiowanie obiektów za pomocą rygorystycznej geometrii i surowej syntezy. Gamę barwną, w obrazach z tego okresu, ograniczano do zgaszonych ugrów niebieskości i zieleni sprowadzonych niemal do monochromatyzmu.

Zapoczątkowaną w sztuce przez P. Cezanne'a drogę kontynuowali P. Picasso i G. Braque. Patrząc na świat przez pryzmat walca kuli i stożka, pracując niezależnie od siebie, podkreślali plastyczność bryły przez uproszczenie i geometryzację formy.

Kubiczna forma baterii Cubic dobrze komponuje się we wnętrzach nowoczesnych. W naszych prezentacjach możemy ją podziwiać w kilku odsłonach.

W pierwszej aranżacji zestawiona została z umywalką o zgeometryzowanym, nienarzucającym się designie, w formie kwadratu z lekko zaokrąglonymi krawędziami. Każdy element podkreśla kąty proste, dając wrażenie harmonii i elegancji. Użycie ciepłej kolorystyki, powoduje że nie odczuwa  się chłodnego rygoru form. Duże płaszczyzny piaskowej terakoty kontrastują z ciemnobrązowymi szafkami o prostych chromowanych uchwytach. Nie ma tu żadnej przypadkowości, wszystko zostało precyzyjnie dobrane: spłuczka wody przy toalecie, wyłączniki światła. Wszystko utrzymane jest w jednym stylu, a użyte materiały podkreślają tektonikę form. Lustro oprawione w kubiczne ramy z ciemnego drewna i chromowanego metalu dopełnia mistrzowsko doskonałą całość przywodzącą na myśl dzieła kubistów.

cubic1stary_971808

W drugiej odsłonie Bateria Cubic skomponowana została ze zdecydowanie bardziej masywną umywalką w kształcie sześcianu, zamontowaną na białej szafce, powielającej formę tej kubicznej bryły. Brzegi szafki tworzą gzyms, na którym można ustawić ozdobne szkło w geometryzującym kształcie. Przez użycie spiętrzonych form, oraz drobnych kostek terakoty w tonacji granatów, szarości i fioletów charakterem swym wnętrze to przywodzi na myśl nurt art deco, który narodził się we Francji w latach 20 -stych XX w.

Charakteryzował się on geometrycznym stopniowaniem formy i jasną kolorystyką. Ostre krawędzie  zestawiano z zaokrąglonymi rogami. Wykorzystywano chrom i kolorowe szkło. Z czasem wpłynęły na niego abstrakcyjne uproszczone kształty z awangardowych obrazów związanych z konstruktywizmem, futuryzmem, czy kubizmem. W latach 30, w stylu modern (odmiana art deco), zaczęto używać mocnych geometrycznych form, a w projektach użytkowych chromu i aluminium. Lampa zawieszona nad lustrem dobrze obrazuje ten styl. Odzwierciedlają go również prace amerykańskiego projektanta mebli i wnętrz Donalda Deskeya czy Eileen Gray. Sześcian jest emblematem stabilności i trwałości, jego rodowód symboliczny związany jest z symboliką kwadratu, którego cztery kąty  miały według Pitagorejczyków symbolizować cztery żywioły powietrze, wodę, ziemię i ogień.

Łazienka tak skomponowana daje właśnie wrażenie solidności i trwałości przy jednoczesnej elegancji i prostocie form.

cubic2stary_200796

W trzeciej odsłonie bateria Cubic została wkomponowana  w łazienkę w stylu nowoczesnym, w której pojawiają się japońskie reminiscencje: przesuwana  lekka ścianka rodem z kraju kwitnącej wiśni, duże powierzchnie gładkich płaszczyzn, czystość i klarowna prostota to cechy sztuki japońskiej. Na podłodze mata z bambusowych palików, a w rogu wanny kompozycja z kwiatów.

cubic3stary_684247Sztuka układania kompozycji kwiatowych jest  istotnym elementem kultury dnia codziennego Japonii. Rozwijała się od VI wieku i początkowo praktykowana  była przez kapłanów, traktowana jak rodzaj rytuału, ewoluowała do wyrafinowanego cermoniału towarzyskiego. Wszystko to składa się na obraz inspiracji dalekim wschodem i jego kulturą. Moda na japonizm pojawiła się w sztukach  plastycznych już pod koniec XIX w.  Powraca w latach 60 tych XX wieku, wchodząc na stałe do kanonu współczesnego designu. Postmodernistyczna postawa pozwala na  to, by uznać świat za „globalną wioskę". Postawa ta propaguje otwartość na różnorodne wpływy, które można dowolnie łączyć, komponując w jednym wnętrzu nawet dalekie  i obce sobie elementy. Dlatego też na tle japońskiej ścianki pojawia się rzeźba będąca trawestacją antycznego aktu, oraz drewniany cebrzyk kojarzący się z naszą rodzimą kulturą ludową.