Procedura Zgłoszeń Wewnętrznych i Podejmowania Działań Następczych w Deante sp. z o.o.
Postanowienia ogólne
- Procedura zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych (dalej: „Procedura”), określa tryb przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych dotyczących informacji o naruszeniu prawa ustanowionych w Deante spółka z o.o. (dalej: „Spółka”), a także podejmowania działań następczych w związku z tymi zgłoszeniami.
- Procedura ma na celu wprowadzenie przejrzystych zasad ujawniania przypadków nieprawidłowości, podejmowania stosownych działań naprawczych w związku z zaistniałymi naruszeniami oraz ochronę sygnalisty.
- W ramach Procedury zgłoszenia nieprawidłowości może dokonać każda osoba, która ma uzasadnione podejrzenie, że w kontekście związanym z pracą nastąpiło lub może nastąpić naruszenie prawa, w tym w szczególności:
- pracownik;
- pracownik tymczasowy;
- osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- przedsiębiorca;
- prokurent;
- akcjonariusz lub wspólnik;
- członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
- osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
- stażysta;
- wolontariusz;
- praktykant;
- były pracownik i współpracownik;
- osoba ubiegająca się o zatrudnienie lub zawarcie z nią umowy cywilnoprawnej w ramach współpracy pomiędzy przedsiębiorcami (dalej: „Sygnalista”).
- Ochronie przewidzianej w Procedurze Sygnalista podlega od chwili dokonania zgłoszenia wewnętrznego, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia wewnętrznego jest prawdziwa w momencie jego dokonania i stanowi informację o naruszeniu prawa.
- Ochronie przewidzianej w procedurze nie podlega Sygnalista, który świadomie dokonuje zgłoszenia wewnętrznego, wiedząc, że do naruszenia nie doszło. Ponadto, osoba ta:
- podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2;
- może ponosić odpowiedzialność za szkodę z tytułu naruszenia dóbr osobistych innych osób, a także z tytułu naruszenia innych obowiązków określonych w przepisach prawa np. tajemnicy przedsiębiorstwa.
- Korzystanie z Kanału Zewnętrznego dokonywania zgłoszeń może nastąpić po uprzednim dokonaniu zgłoszenia za pośrednictwem Kanału Wewnętrznego lub od razu za pośrednictwem Kanału Zewnętrznego. W przypadku gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej, Spółka zachęca do dokonania Zgłoszenia wewnętrznego.
- Zgłoszenia zewnętrzne przyjmowane są przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub inny organ publiczny, którego właściwość obejmuje podejmowanie odpowiednich działań następczych, dotyczących przedmiotu zgłoszenia. W stosownych przypadkach zgłoszenia zewnętrzne są dokonywane także do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.
- Wszystkie informacje na temat dokonywania zgłoszeń zewnętrznych wraz z odesłaniem do stron internetowych organów publicznych przyjmujących takie zgłoszenia, zawarte zostaną w aplikacji HRM w pliku „Zgłoszenia zewnętrzne”.
Definicje Ilekroć w Procedurze jest mowa o:
- Działaniu następczym – rozumie się przez to działanie polegające na ocenie prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu wewnętrznym oraz przeciwdziałanie naruszeniu prawa, w szczególności przez prowadzenie postępowania wyjaśniającego, wszczęcie kontroli bądź innego postępowania na podstawie przepisów prawa lub oddalenie zgłoszenia;
- Działaniu odwetowym – rozumie się przez to bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem wewnętrznym lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić mu nieuzasadnioną szkodę, w tym także niezasadne inicjowanie postępowań przeciwko Sygnaliście;
- Informacji o naruszeniu prawa – rozumie się przez to informację, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w Spółce, o którym sygnalista dowiedział się w kontekście związanym z pracą lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia;
- Informacji zwrotnej – rozumie się przez to przekazanie Sygnaliście informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
- Kontekście związanym z pracą – rozumie się przez to przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy, na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych;
- Osobie, której dotyczy zgłoszenie – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu wewnętrznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, jest powiązana;
- Osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia – rozumie się przez to osobę fizyczną, która pomaga sygnaliście w zgłoszeniu wewnętrznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;
- Osobie powiązanej z sygnalistą – rozumie się przez to osobę fizyczną, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownika lub członka rodziny sygnalisty;
- Koordynatorze ds. zgłoszeń – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, wyznaczoną ze struktur Spółki do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych, w tym występowania w razie potrzeby o dodatkowe informacje do sygnalisty, a także podejmowania działań następczych;
- Kanał wewnętrzny – oficjalna droga zgłaszania Spółce Informacji o naruszeniach prawa, ustalona w ramach niniejszej Procedury;
- Kanał zewnętrzny – oficjalna droga zgłaszania organom zewnętrznym Informacji o naruszeniach prawa;
- Zgłoszeniu wewnętrznym – rozumie się przez to ustne lub pisemne zgłoszenie wewnętrzne przekazane zgodnie z niniejszą Procedurą.
Przedmiot zgłoszenia Przedmiotem Zgłoszenia wewnętrznego mogą być działania lub zaniechania niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych.
Tryb dokonywania zgłoszenia
- Sygnalista może dokonać zgłoszenia wewnętrznego:
- elektronicznie - za pośrednictwem adresu e-mail: zgloszenia@deante.pl
- ustnie - podczas spotkania z udziałem Koordynatora ds. zgłoszeń, zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku Sygnalisty o jego przeprowadzenie. Wniosek o przeprowadzenie spotkania może zostać zgłoszony ustnie do jednego z Koordynatorów ds. zgłoszeń.
- W przypadku zgłoszenia ustnego Koordynator ds. zgłoszeń sporządza protokół ze spotkania. Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia takiego protokołu.
- W celu rzetelnej weryfikacji zgłoszenia oraz skutecznego podjęcia Działania następczego zgłoszenie powinno zawierać co najmniej:
- dane osobowe sygnalisty oraz Osoby, której dotyczy zgłoszenie,
- adres do kontaktu sygnalisty (adres e-mail lub adres korespondencyjny),
- możliwie dokładny opis sytuacji, w której zdaniem Sygnalisty doszło/ma dojść do naruszenia,
- opis Kontekstu związanego z pracą, który umożliwił dostrzeżenie zgłoszonego naruszenia,
- wskazanie uzasadnionych podstaw, które umożliwiły stwierdzenie, że Informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa.
- Spółka nie przyjmuje zgłoszeń anonimowych.
- W terminie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia wewnętrznego Koordynator ds. zgłoszeń przekazuje Sygnaliście potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, chyba że Sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie.
Tryb rozpatrywania zgłoszeń
- Koordynatorami ds. zgłoszeń uprawnionymi do przyjmowania Zgłoszeń wewnętrznych oraz prowadzenia Działań następczych w Spółce są:
- Małgorzata Piotrowska
- Monika Zdziechowiak
- Zgłoszenia wewnętrzne są przyjmowane przez Koordynatora ds. zgłoszeń, który dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia polegającej na ustaleniu, czy Zgłoszenie spełnia warunki określone w niniejszej Procedurze. W razie konieczności uzupełnienia lub wyjaśnienia zawartych w zgłoszeniu wewnętrznym informacji Koordynator ds. zgłoszeń kontaktuje się z Sygnalistą, o ile jest to możliwe.
- Koordynator ds. zgłoszeń może odstąpić od rozpatrzenia Zgłoszenia będącego przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia przez tego samego lub innego Sygnalistę, jeśli nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszeń w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem. Koordynator ds. zgłoszeń informuje Sygnalistę o pozostawieniu zgłoszenia wewnętrznego bez rozpoznania, podając przyczyny, a w razie kolejnego Zgłoszenia wewnętrznego, pozostawia je bez rozpoznania i nie informuje o tym Sygnalisty.
- W przypadku gdy Zgłoszenie wewnętrze spełnia warunki, o których mowa w pkt 1, zaś treść zgłoszenia wewnętrznego uzasadnia wszczęcie postępowania wyjaśniającego, Koordynator ds. zgłoszeń podejmuje czynności mające na celu wyjaśnienie wszystkich okoliczności zawartych w zgłoszeniu.
- Gdy zajdzie taka potrzeba, Koordynatorzy ds. zgłoszeń mogą wezwać każdą osobę wykonującą pracę na rzecz Spółki celem złożenia wyjaśnień. Osoby wezwane są obowiązane do stawienia i przedstawienia wszystkich informacji oraz dokumentów, będących w ich posiadaniu, które umożliwić mogą ustalenie okoliczności naruszenia wskazanego w Zgłoszeniu wewnętrznym.
- Koordynatorzy ds. zgłoszeń mogą zwrócić się o pomoc lub opinię do doradców zewnętrznych, o ile wiedza i doświadczenie takich osób są niezbędne do wyjaśnienia wszystkich okoliczności naruszenia zawartego w zgłoszeniu.
- Po wyjaśnieniu całokształtu okoliczności zawartych w zgłoszeniu Koordynatorzy ds. zgłoszeń podejmują decyzję co do zasadności zgłoszenia oraz wydają zalecenia co do podjęcia ewentualnych Działań następczych.
- Koordynatorzy ds. zgłoszeń przekazują Sygnaliście Informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia Zgłoszenia wewnętrznego lub, w przypadku nieprzekazania potwierdzenia, 3 miesięcy od upływu 7 dni od dnia dokonania Zgłoszenia wewnętrznego.
- Koordynator ds. zgłoszeń nie przekazuje Sygnaliście Informacji zwrotnej, jeśli nie podał on adresu do kontaktu, na który należy przekazać taką informację.
Działania następcze
- Koordynatorzy ds. zgłoszeń podejmują Działania następcze z zachowaniem należytej staranności oraz przy zachowaniu pełnej poufności tożsamości sygnalisty.
- Koordynator ds. zgłoszeń może zostać wyłączony z podejmowania Działań następczych przez drugiego Koordynatora ds. zgłoszeń lub na swój wniosek, gdy rozpatrywane zgłoszenie dotyczy okoliczności, które mogą budzić wątpliwości w zakresie jego bezstronności.
- W ramach prowadzenia Działań następczych Koordynatorzy ds. zgłoszeń uprawnieni są do:
- zarekomendowania w zaleceniach działań naprawczych i przedstawienia ich Dyrektorowi Generalnemu Spółki;
- skierowania zgłoszenia naruszenia prawa do organów publicznych we właściwym trybie;
- oddalenia zgłoszenia i zamknięcia postępowania - jeśli zgłoszenie okazało się bezzasadne.
- Koordynator ds. zgłoszeń ma obowiązek przekazać Sygnaliście Informację zwrotną o podjętych lub planowanych Działaniach następczych. Jeśli Informacja zwrotna, nie zawierała informacji o podjętych Działaniach następczych, Koordynator ds. zgłoszeń przekazuje Sygnaliście uzupełniającą informację zwrotną obejmującą taką informację.
Ochrona sygnalisty
- Wobec Sygnalisty nie mogą być podejmowane żadne Działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.
- Do zakazanych działań odwetowych należą w szczególności:
- odmowa nawiązania stosunku pracy;
- wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy;
- niezawarcie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny,
- niezawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony,
- niezawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa,
- obniżenie wysokości wynagrodzenia za pracę,
- wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu;
- pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżenie wysokości tych świadczeń;
- przeniesienie na niższe stanowisko pracy;
- zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych;
- przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków Sygnalisty;
- niekorzystna zmiana miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
- negatywna ocena wyników pracy lub negatywna opinia o pracy;
- nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
- przymus, zastraszanie lub wykluczenie,
- mobbing,
- dyskryminacja,
- niekorzystne lub niesprawiedliwe traktowanie,
- wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe,
- nieuzasadnione skierowanie na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne,
- działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
- spowodowanie straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
- wyrządzenie innej szkody niematerialnej, w tym naruszenie dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.
- Do zakazanych Działań odwetowych należy także wypowiedzenie umowy cywilnoprawnej, której stroną jest Sygnalista, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia.
- Zakaz Działań odwetowych obejmuje także Osobę pomagającą w dokonaniu zgłoszenia, Osobę powiązaną ze zgłaszającym, a także osobę prawną lub inną jednostkę organizacyjną pomagającą Sygnaliście lub z nim powiązaną, w szczególności stanowiącą własność Sygnalisty lub go zatrudniającą.
Rejestr zgłoszeń
- Każde zgłoszenie wewnętrzne podlega rejestracji bezpośrednio przez Koordynatora ds. zgłoszeń.
- Rejestr zgłoszeń wewnętrznych zawiera:
- numer zgłoszenia;
- przedmiot naruszenia prawa;
- dane osobowe Sygnalisty oraz Osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób;
- adres do kontaktu Sygnalisty;
- datę dokonania zgłoszenia;
- informację o podjętych Działaniach następczych;
- datę zakończenia sprawy.
- Informacje dotyczące zgłoszenia są przechowywane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono Działania następcze, lub po zakończeniu innych postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
Postanowienia końcowe
- Za prawidłowość oraz efektywność funkcjonowania niniejszej procedury odpowiada Dyrektor Generalny Spółki.
- Koordynatorzy ds. zgłoszeń przekazują raz w roku Radzie Nadzorczej Spółki zbiorczą informację o zgłoszeniach wewnętrznych oraz o podjętych w związku z tymi zgłoszeniami Działaniach następczych.
- Dział HR informuje wszystkie osoby wykonujące pracę na rzecz Spółki o przyjęciu oraz treści niniejszej procedury, jak również o jej zmianach.
- Osobie ubiegającej się o pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, informację o Procedurze przekazuje, wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie innej niż stosunek pracy umowy, pracownik Spółki odpowiedzialny za prowadzenie rekrutacji lub negocjacji.
- Procedura wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia przekazania jej do wiadomości wszystkich osób wykonujących pracę w Spółce.
- Procedura zostanie udostępniona w aplikacji HRM oraz na stronie internetowej Spółki.